Heart To Heart - Business Inside

13 april

Erik Jan Gulden en Peter Deege nemen een kijkje in elkaars keuken.

Wat zijn hun drijfveren? Wat is hun passie? En waarom zijn ze ondernemer?

Geluk.com
Erik Jan Gulden, Hoofd-Sfeerbeheer van Geluk.com: ‘Ik heb dit bedrijf vanaf 1997. De eerste vijf jaar heb ik hard gewerkt en daarna heb ik het overgelaten aan mijn algemeen directeur en deed ik andere dingen – ook hele leuke dingen. Maar ik ben meer een bouwer en niet zozeer een houwer. Ik vind het lastig om voor langere tijd mijn interesse vast te houden aan bepaalde dingen. Zie vaak allerlei dingen die ik leuk vind. We hadden een zakelijke en een particuliere tak. Www.bedankjes.nl was voor mensen die gingen trouwen en voor geboortes en jubilea: voor mensen die een leuk cadeautje nodig hadden. Maar toen kwam de crisis, waardoor er daarvoor minder budget was. We hadden ook wel wat zorgen. Ik zag dat het minder goed ging dan ik dacht dat het ging. Had het ook een beetje losgelaten en kwam niet vaak op kantoor. Toen besloot ik www.bedankjes.nl over te doen aan mijn algemeen directeur en die is toen met dat onderdeel uitgestapt. En ik ben me gaan focussen op internationaal en zakelijke klanten in Nederland.’ 

‘Vanaf dat moment ben ik volop in het bedrijf gestapt. Je moet heel kritisch zijn op de samenstelling van je assortiment. Het aanbod is enorm groot. Het is vooral de kunst om de goede dingen eruit te halen. We halen onze producten uit China, Polen, Spanje en Turkije. Maar door corona kregen we te maken met hogere vervoerskosten, waardoor je het dichter bij huis gaat zoeken. Ik ben ervan overtuigd dat internet onze belangrijkste bron is. Daar zie ik de grootste groeimogelijkheden. We zijn wat dat betreft ontwikkeld van een handelsbedrijf naar een e-commerce-organisatie.’ 

‘Op een gegeven moment ga je voelen wat werkt en wat niet. Wij verkopen geschenken. Wat anderen strooigoed noemen, is bij ons een geschenk; door het net anders te fotograferen, een leuk verhaaltje erbij. Wij hebben websites met de domeinnamen www.paasgeschenken.nl, www.sinterklaasgeschenken.nl en www.kerstgeschenken.nl. Overkoepelend is het www.geluk.com. Zo krijgt het product een andere lading. We denken ook steeds meer mee met klanten. Mensen die willen dat we meedenken over geschenken, kunnen terecht bij een geschenkbedenker van ons. Die kan bij ons op uurbasis worden ingekocht. Ik wil ook geen salesmanagers hebben, maar geschenkbedenkers. Onze slogan is: geluk met een glimlach.’

‘Over geluk gesproken, in 1996 ben ik begonnen met Fortune Cookies. Ooit zag ik een Fortune Cookie, maar die smaakte niet lekker en de bijbehorende tekst liep van het strookje af. Dus ik dacht dat als ik de smaak verbeter en de mensen de kans geef om zélf de tekst voor op het strookje te verzinnen, dan heb je een heel leuk reclameproduct. En zo verkoop ik ze. Helaas staat die handel nu stil door corona. De export heeft een enorme knauw gekregen. Maar zodra de markt weer gaat lopen, ben ik er helemaal bij. We verkopen ook cakejes, kerst- en paasstollen, dus heel veel koek.’

‘Wat mij echt steun en rust geeft in deze tijd van corona, is de volgende gedachte: mijn websites staan in een computer en die zijn bestand tegen een atoomoorlog. Want daarom is internet ooit ontwikkeld. Dus zodra je weer uit die crisissituatie komt, ben je direct waar je moet wezen. Je hebt dus ook het pand niet echt nodig, want als ik morgen verhuis naar Lutjebroek, dan zet ik daar mijn computer neer. Om van daaruit mijn business te gaan doen. Maar voorlopig zit ik nog maar net in  Papendrecht en moet ik gaan tunen. En dat is heel grappig, want dat levert meteen geld op in mijn beleving. En dat ga ik doen door automatisering, het verhogen van de verkoopprijzen en door scherper in te zetten op mijn inkoop.’ 

Drechtsteden Accountants
Peter Deege, eigenaar van Drechtsteden Accountants: ‘Ik zit sinds 2009 in Papendrecht. Ben begonnen met Van Noord; we kwamen vanuit Gorinchem. Dat heette hier Van Noord Drechtsteden. In 2013 ben uitgestapt, omdat ik zo eigenwijs was om te denken dat ik het anders kon doen. Beter. Het kantoor was al van mij dus het enige wat ik moest doen was de naam veranderen. En daar moest alleen maar ‘Van Noord’ af. Het heet nu Drechtsteden Accountants. Mijn passie is om met ondernemers te praten over hun toekomst. Ik ben natuurlijk accountant en die staan bekend om in de spiegel kijken, naar achteren. Hoe was het in het verleden? Maar ik vind het wel leuk om naar de toekomst te kijken.’ 

‘Mijn klanten komen voor 85 tot 90 procent uit de regio: Hoeksche Waard, Alblasserwaard, Dordrecht. Mijn tongval verraadt dat ik uit Den Haag kom van origine, dus daar zitten ook nog wat klanten van me. De meeste klanten krijgen we via mond-tot-mondreclame. We gebruiken zelden harde acquisitie.’ 

‘Drechtsteden Accountants levert bijna het volledige pakket: accountancy, loonadministratie, belastingen en advies. We doen alleen niet de controleplichtige ondernemingen, want dat is echt een vak apart. We richten ons op MKB  en helpen hun ambities te realiseren. Dit doen we door hun financiën uit handen te nemen, maar ook door te fungeren als sparringpartner. Ook ZZP’ers zijn bij ons welkom, maar dat zijn er niet veel.’

Uitdaging of droom?
Erik Jan: ‘Mijn grootste uitdaging is om in 2025 klaar te zijn met mijn werk. Dan word ik 65 en dan wil ik mijn werk kunnen overdragen. Mijn vader is maar 63 geworden en ik wil genieten. Dat is belangrijk. Ik zou het leuk vinden om, als dit klaar is, andere mensen te coachen, hen op weg te helpen, om businessideeën te delen. Als ze voor zichzelf willen beginnen. Ik heb hiervoor de website www.heerlijkondernemen.nl laten vastleggen. En zo heb ik meer plannen voor de toekomst. Ik zou me geen raad weten als ik niets meer te doen zou hebben. Je moet wel iets hebben om je bed voor uit te komen. Maar nu ben ik blij dat ik een leuk bedrijf heb op een mooie locatie. Het gaat me niet direct om winst maken. Als dat zo was, was ik allang klaar geweest. Ik zit hier naar mijn zin, op mijn gemak. Het moet niet om mij draaien maar om de mensen die het doen. Daarnaast zou ik het fantastisch vinden als mijn team – ik zie mijzelf zitten in die zaal – ook in 2025 genomineerd wordt op het gebied van e-commerce in de categorie ‘geschenken en gifts’. En dat ze dan in de prijzen te vallen en een e-commerce-award winnen. Dat zou ik heel top vinden, want dan hebben zij dat gedaan. Privé heb ik ook uitdagingen. Het lijkt me geweldig om een camper te kopen en te gaan reizen. Of om ergens een huis te hebben.’

Peter: ‘Ik vind de uitdagingen van Erik Jan voor een groot deel meer dromen dan uitdagingen. Mijn droom is om maximaal vier dagen in de week te werken en één dag met mooie dingen bezig te zijn. En het weekend voor mezelf. Maar dat is een droom. We gaan het meemaken. Ik had gedacht het al gerealiseerd te hebben, maar ergens is er iets misgegaan. Maar dat gaat goedkomen, daar ben ik van overtuigd. Ik denk ook dat ik werken gewoon te leuk vind. Dat is een beetje het punt. Zoals ik al zei is het mijn passie om met ondernemers te praten over hun toekomst. En als je met je droom bezig bent, wat is dan je uitdaging? Wat ik wel echt een uitdaging vind, is om goed personeel te hebben en ze te blijven boeien.’

Tip van Erik Jan aan Peter
‘Probeer elke dag in je bedrijf te beleven alsof het je eerste werkdag is. Laat het zo voelen alsof je vandaag begonnen bent. Elke dag krijg je opnieuw een kans. En dat je gezond moge blijven.’

Tip van Peter aan Erik Jan
‘Jouw droom is om 2025 te stoppen met werken. Mijn tip is om tijdig de voorbereidingen te treffen. Anders is het opeens 2025 en moeten zaken nog geregeld worden.’

Tot slot
Peter: ‘Leuk om kennis te maken, Erik Jan, kom een keer langs op de koffie, we zitten om de hoek. Ik ben voorzitter van Ondernemersvereniging Papendrecht en wil je graag uitnodigen om ook daar een keer te komen kijken.’
Erik Jan: ‘Ja, ik vind het ook heel leuk en kom zeker langs, en ik kom een keer kijken bij OVP.’